tisdag 13 december 2011

Sew along - axelremsväska del 3

Sew along del 3 - sömnad

Då har turen kommit till:

  • Bakstycke

  • Öglor med ringar 

  • Handtag

  • Passpoalband

  • Dragkedja

Vi börjar med bakstycket:

1) Mät ut 17,5 cm från toppen och placera det stadiga mellanlägget/bandet rakt över bakstycket på väskan. Nåla eller tejpa fast och sy med raksöm runt hela bandet. Tänk på att placera bandet rakt och snyggt eftersom sömmen sys genom alla lager och kommer att synas på framsidan.

 

Öglor:

2) Dags att sy öglorna som ska sitta i sidan på väskan, med ringar i.  

TIPS! Om man inte vill ha några ringar så kan man hoppa över dessa. Jag kan inte garantera hur spännena kommer att slita på tygöglorna, men jag ska prova att sy utan ringar. Jag kommer att använda stadkanten på mitt tyg för att få stadiga tygöglor. Bilderna visar både med och utan ringar.

Vik mönsterdel (F) som mönstret visar och sy en söm. Vänd bakstycket så att du har rätsidan uppåt. Lägg den dubbelvikta tygöglan med eller utan ring ovanpå där det stadiga mellanlägget ligger.

 




Handtag: 

3) Handtag: Klipp till handtagen efter önskad längd. Mönstret anger 9,5 inch, alltså ca 24cm långa handtag. Bränn av ändarna över ett ljus så att de inte revar sig. Sen markerade jag med rosa krita vart handtagen skulle sitta och sydde fast dem med ett par raksömmar.

 


 

Passpoaler:

 

4) Jippi! Nu ska vi äntligen få sy passpoaler. Jag har sytt passpoaler en gång tidigare så jag är ingen expert alls. Men så här gjorde jag: Jag började med att mäta ut hur lång snedremsa jag behövde:


Sen tog jag en bit passpoalsnöre i samma längd:


Därefter pressade jag isär snedslån:



Lade passpoalsnöret emellan, men klippte av ca en cm av passpoalbandet i varje kant, så att det inte blir så tjockt längst ut när man senare ska sy ihop väskans sidsömmar:

Därefter nålade jag fast passpoalen vid väskans övre kant. OBS! Ser ni att den inte sitter precis kant i kant? Det stämmer, den ska sitta ca 0,5 cm nedanför tygkanten. Pressarfoten? Nej, jag har ingen passpoalfot, men jag hittade en annan pressarfot som hade två smala skåror, det funkade. I annat fall funkar det med blixtlåsfoten också. Det man vill uppnå är att sy så nära bandet som möjligt:


Gör lika dant på framstycket:


Dragkedjan:

 

5) Dragkedjan: Klipp till önskad längd på dragkedjan och använd den tredje mönsterdelen (F) till att göra fina avslut på dragkedjans båda ändar:




Först sydde jag en söm, vek ner och sydde ytterligare en gång:




6) Nu ska dragkedjan på plats. Jag använder tape för att fästa dragkedjan. Tråckla  eller nåla går också bra.
 

Jag måttade in den så att den hamnade i mitten och att det såg fint ut från rätsidan. När jag var nöjd tryckte jag fast dragkedjan på plats. Dags att sy.


Mönsterbeskrivningen tipsar om att man kan sy fast dragkedjan från avigsidan, strax innan för passpoalsömmen. Alltså till vänster om sömmen på bilden. 

Sagt och gjort, jag bytte till blixtlåsfot och testade. Det gick riktigt bra:


När du kommer till löparen kan du stanna med nålen nere, lyft pressarfoten och lirka förbi löparen bakåt, där du redan har sytt:


Ena sidan av dragkedjan fastsydd och såhär ser det ut från rätsidan:


Dags för den andra sidan. Måtta in, titta så att det ser snyggt och rakt ut från rätsidan och sy fast:


Såhär ser det ut från avigan när dragkedjan är på plats:

Och så här ser du ut från rätsidan:


Klart för denna gång! Pusta ut och känn dig nöjd över att ha fått dit handtag, ögglor, passpoaler och dragkedja! fredag kommer den avslutande och sista delen, då vi syr fodret på plats och fixar i ordning axelrem och spännen. Vi ses då!


2 kommentarer:

  1. Jag har bara nålat mina öglor på plats i väntan på mina ringar :) Man behöver ju inte sy fast dem innan man syr ihop väskan! :)
    /Strömming

    SvaraRadera
  2. Shit den kommer att bli så fin!

    SvaraRadera

Hej! Lämna gärna en kommentar. Glada hälsningar från Karin