fredag 9 december 2011

Sew along - axelremsväska del 2 B

Äventyret fortsätter idag med del 2B, så att ni har tillräckligt att göra i helgen ;)

Del 2 B: Fortsättning ficksömnad, nyckelficka och innerficka.


1) Nyckelficka (G): Sys i princip på samma sätt som ytterfickan. Tips! Men jag valde att göra den lite bredare (rosa markering på mönstret). Även här markerade jag mitten på fickpåsen genom att vika och klippa ett "V" högst upp. Man vill ju vara säker på att fickan hamnar i mitten. Men som sagt, sys på samma sätt som ytterfickan, sy raksöm runt markeringen och klipp sedan upp fickan och vänd igenom öppningen. Men innan du vänder fickan ska du pressa, se nästa moment!
 




2) Pressa ficköppningen. Om jag är usel på att nåla så är jag desto bättre på att pressa. Jag pressar i tid och otid, men hellre för mycket än för lite tycker jag. Har man pressat öppningen ordentligt så underlättar det senare när dragkedjan ska på plats.  
Tips! Innan du vänder fickan genom öppningen kan du vika ned tyget över öppningen och pressa isär sömmen. Gör likadant på båda sidor. Sedan vänder du igenom hålet och pressar det sista från rätsidan. 





3) Sy dit blixtlåset. Nu kan ni ju det, så inga detaljbilder på detta moment. Jag är långt ifrån expert på detta och lyckades både sy snett, köra sönder en nål samt att undertråden tog slut. Gaaah! Allt gick tokigt på det här till synes enkla momentet... Så kolla undertråden innan ni kör :)




4) Dags att sy ihop fickpåsen. Vik ihop kortsidorna mot varandra och sy ihop med raksöm.  



5) Sy fast fickan genom alla tyglager: Pressa fickan och nåla om ni vill, för nu är det dags att sy en raksöm runt hela denna lilla ficka. Tänk er att det ska vara lika mycket ficka ovanför dragkedjan som under. Den ska ju gå att använda både när du använder väskan som en bärväska och som en axelremsväska. Sy alltså en raksöm runt hela fickan. Tänk på att sy rakt eftersom denna söm kommer att synas på framsidan. Du syr alltså genom ALLA tyglager. Så här ser det ut från framsidan. Jag fick sy två sömmar för att vara säker på att fickan inte glipade. Men jag tyckte det blev fint, som en dekorsöm. Den uppmärksamma ser även att fickan är rymligare ovanför dragkedjan än under. Hur kunde det bli så? Jo, jag ville inte sy ner i det andra tyget, utan ville ha sömmen ovanför. Så min nyckelficka (när jag använder väskan som en bärväska) blev en Lypsyl-ficka ;)



6) Innerficka (H).  Dags att rota fram den utklippta mönsterdelen (H), innerfickan. För över markeringarna från mönsterdelen. Fålla överkanten på valfritt sätt. Jag valde att vika dubbelt och sy med raksöm. Mönstret anger fåll upptill och snedslå nedtill. Nästa väska jag syr då gör jag nog tvärtom, fåll nedtill och snedslå upptill. För sedan de blå punktmarkeringarna mot varandra och sy en söm (bild 2). Pressa isär vecket och nåla upptill (bild 1). Men vänta nu... Fållen är ju vikt mot rätsidan, det ser man ju klart och tydligt. Ja, det blev så, men det är okej.




7) Då ska vi se, vad har vi kvar? Jo, nu ska innerfickan sys fast i fodertyget. Nåla fast fickan mitt på, men ca 1,5 cm ovan hörnen:



8)  Sy med raksöm och finklipp kanterna. Här har jag vänt på hela foderdelen med den fastsydda fickan, bara för att det var lättare att renklippa kanterna då.



9) Avslutningsvis ska vi sy de sista sömmarna på innerfickan. Dessa sömmar avgör hur du vill ha dina fickor. Det där att man ska lämna öppet nedtill beror på om man vill ha fickor för flaskor eller inte. Jag valde att sy en söm nedtill så att det blev två vanliga fack. Sen gjorde jag ett litet extra fack för pennan:




Visst är den rolig att sy? Så rolig så att några vet jag redan är klara med sina väskor. Ni får gärna fylla på med tips och erfarenheter som kan hjälpa oss andra som inte har kommit lika långt. Er andra vill jag passa på att fråga hur ni vill att vi delar upp de sista etapperna?
Vi har två delar kvar, del 3 och 4. 

Del 3: Sömnad.
Del 4: Sömnad och axelrem.

Mitt förslag är att del 3 publiceras på tisdag 13/12 och att den avslutande delen publiceras på fredag 16/12. Då har vi kanske hunnit få våra spännen etc. Sen har man ytterligare några dagar på sig att slutföra väskan så att vi kan gå i mål den 20 december. Vad tror ni om det? Jag ser framför mig ett härligt collage av alla färdiga väskor. Åh vad spännande det ska bli!


Sy lugnt och glöm inte att njuta!

4 kommentarer:

  1. Du den där pennfickan ska jag nog raskt kopiera till min väska! SMART!
    :)

    SvaraRadera
  2. Toppen! Jag skriver ut så har jag till helgen! Jag ska baka, städa och sy :-D

    SvaraRadera
  3. Har precis sytt klart detta steg!

    Är dock lite förvirrad när det gäller innerfickorna! Jag snodde din idé med det extra pennfacket men det där facket som man börjar att sy, alltså prickarna ihop. Större upptill, mindre nertill och ingen botten. Vad har man det till?

    SvaraRadera
  4. Liten tös, jag tror att den ska fungera som ett litet rymligare fack. Inte lika tighta som de andra. Men det är bara vad jag tror :)

    SvaraRadera

Hej! Lämna gärna en kommentar. Glada hälsningar från Karin