torsdag 1 december 2011

Sew along - axelremsväska del 1


Välkomna ska ni alla vara till denna syjunta på nätet, eller "sew along" som jag kommer att kalla det. Äntligen drar vi igång denna första omgången då vi ska sy en väska. 

Del 1: Mönster och materiallista

Väskan heter "Suit Yourself" och kommer från Studio Cherie. Det är en kombinerad axelremsväska/handväska modell större, som har många fiffiga fack, dragkedjor och andra fina detaljer. Mönstret köper ni via hennes Etsy Shop. Det kostar 64kr ordinarie pris, men uppger ni kod: "sewalongkarin" får ni 15% rabatt på mönstret. Då landar priset på 55kr! Mönstret är en pdf.fil som hon mailar till er och jag uppmanar alla att köpa mönstret eftersom vi alla vet att det är olagligt (och ojuste) att kopiera. Det fina med att köpa sitt mönster är att man då automatiskt köper en licens ifall man vill sy och sälja dessa väskor. Villkoren för licensen står i mönstret. Detta tycker jag är toppen! 

Materiallista:
Mönster (uppge kod "sewalongkarin" för rabatt.)

Tyg:
Filttyg ca 55 cm på minst 95cm bredd. (Tror att det ska fungera som ett sorts mellanlägg.)
Grövre bomullstyg 55cm på 150cm bredd.
Mönstrat tyg (tjockare bomullstyg/inredningstyg) 1m på minst 110 cm bredd.
Annat mönstrat tyg eller enfärgat tyg till övre delen av väskan som har ett kontrasterande tyg, ca 15x40 cm.

Övriga tillbehör:
  • Nylonband till axelremmen: 1,2 m på 5 cm bredd. (Vet att dessa inte är helt lätta att få tag på. Annan bredd går självklart att använda.)
  • Nylonband till handtagen: 0,5m på 2,5cm bredd.
  • Väskspännen som passar till axelremmens bredd: 2st
  • Stopper: 1st som passar till axelremmens bredd.
  • Metallring diameter 2,5cm: 2st
  • 3 dragkedjor: 2st 30 cm dragkedjor och en 10-13cm dragkedja. (Cherie tipsar om att köpa på metervara.)
  • Habalon mellanlägg (extra tjockt) remsa med måtten 2,5cm x 40 cm. (Eller något annat hårt material som stabiliserar, kanske en plastremsa eller liknande. Tipsa gärna varandra!)
  • Snedremsa: ca 50cm.
  • Bomullsband till passpoal: ca 70cm.

Vad gäller materiallistan så går det säkert att använda olika sorters material och tyger. Kanske har ni ett perfekt väsktyg som ligger i tyghyllan hemma? Man behöver säkert inte handla allt nytt om man inte vill eller kan. Min erfarenhet dock är att det är värt att satsa på ett litet grövre tyg för att väskan ska få en fin form och stabilitet. Vill ni kika på nya tyger så är ni självklart välkomna in i butiken där min julrea just börjat. Kanske kan ni hitta något passande?

Om upplägget:
Jag tänkte dela upp sew alongen i 4 olika delar, där en ny del presenteras ca en gång i veckan. Antingen följer man det upplägget, eller så kan man inte låta bli att sy färdigt väskan på studs ;) Eller så tar man det i lugn och ro och syr helt i sin egen takt. 

Nästa del:
Nästa del presenterar jag torsdagen den 8 december och då kommer vi att klippa till alla delar och börja med den första monteringen! 

Övrigt:
All information kommer att presenteras här inne i bloggen. Ni som gillar att snicksnacka inne på Facebook så kan ni hänga på vår gemensamma sygrupp: Sew along hos Karinottilia Där kan ni ladda upp bilder, ställa frågor etc. Självklart vill jag att ni ställer frågor här inne också! I bloggen kan alla läsa och ta del av allas kunskaper och tips. Jag förbehåller mig rätten att ladda upp foton och publicera frågor och svar hämtade från facebookgruppen här inne också. Dessutom svarar jag på frågor via mail. Maila i så fall till info@karinottilia.se så svarar jag så fort jag kan. Det finns INGA dumma frågor!

Hmmm... Vad har jag glömt? Säkert massor. Saknar ni något eller funderar över något, välkomna att höra av er!
Återigen, känn er varmt välkomna och se nu till att ha riktigt roligt!

17 kommentarer:

  1. Vad kul detta ska bli!
    Nu ska jag kolla igenom mönstret och börja titta igenom vad som behöver köpas!! :-D

    SvaraRadera
  2. Vad är en "stopper" för ngt?

    SvaraRadera
  3. Vad ska man använda Habalon'et till? Funkar det med Vildona eller vanligt mellanlägg? Är ju en sån liten remsa man skulle ha...

    SvaraRadera
  4. Vad köper man för dragkedjor? 6mm eller 4 mm?

    SvaraRadera
  5. Nu står det bara SOLD på mönstet?? Hittar ingenstans att klicka köp!!

    SvaraRadera
  6. Jag kna inte heller köpa det:( Buhu!

    SvaraRadera
  7. Inte jag heller. När gruppen kommer igång vore det super med lite tips där kring var man köper de olika sakerna. Kanske Bibbi kan fixa ett paket :)

    SvaraRadera
  8. Klicka på StudioCherie så ni kommer ut i butiken så finns mönstret att klicka på där.
    Just nu 5 mönster i lager och jag tror nog att butiksinnehavaren kommer att lägga upp fler om det tar slut.

    SvaraRadera
  9. Om man kan nöja sig med 50mm nylonrem i färgen svart så har jag hittade det här: http://gearsoft.se/index.php?route=product/product&path=35_39&product_id=89

    SvaraRadera
  10. Jag kommer inte in i FB-gruppen? Har jag gjort ngt fel eller har Karin inte hunnit godkänna det än bara?

    SvaraRadera
  11. Nu är alla facebookkompisar tillagda, så nu kan ni tjattra bäst ni vill därinne :)
    FridoLi, en stopper är det där spännet som sitter på axelremmar som gör att man kan förlänga remmen eller förkorta den. Den gör att nylonbandet stannar kvar där det ska vara. På mönstret ser man alla delarna väldigt tydligt.
    Gällande Habalon, så går det säkert bra att använda något annat tjockt material.

    SvaraRadera
  12. Mönstret ska nu fungera att handla!

    SvaraRadera
  13. Jag är gärna med och syr väska men hinner inte riktigt än. Måste bli färdig med marknad och julklappar först...
    Jag köper mönstret och går med i facebookgruppen så jag kan kolla in era väskor så länge ;-)

    SvaraRadera
  14. Hej,

    Jag vill jättegärna vara med på er sewalong! Är det bara att gå med i facebookgruppen?

    /Jenny

    SvaraRadera
  15. Jenny! Det är bara att haka på. Det är valfritt om man vill gå med i facebookgruppen, men det är där inne diskussionerna går högt och lågt...

    SvaraRadera
  16. Hej hur får man tag i mönstret idag.

    SvaraRadera

Hej! Lämna gärna en kommentar. Glada hälsningar från Karin